150 miljoner?!

Återbäringskampanj för Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad

Byns uppdrag

Film

Kampanj

Koncept

Mediakö

Print

Projektledare
Maria Kufver
Tobias Skullman
Fanny Johannesson

150 miljoner skäl att välja kundägt

När Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad skulle dela ut sin största återbäring någonsin ville de göra det med värme, glimt i ögat, kunderna i centrum – och nå ut stort och brett i sin del av Skåne. Vi skapade en kampanj vars resultat slog målen med råge.

När det går bra för Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad får de pengar över – pengar som går tillbaka till kunderna i form av återbäring. Det är en av de största vinsterna med att vara del av ett kundägt bolag.

2024 kunde bolaget ge tillbaka sin klart största återbäring genom tiderna – 150 miljoner kronor att dela på för alla bolagets sakförsäkringskunder.

Vi på Byn hade sedan tidigare tagit fram varumärkeskonceptet ”För hela livet i vår del av Skåne” för LF Göinge-Kristianstad. Genom att kombinera det med Länsförsäkringar AB:s riksövergripande varumärkesmanifest, och ge det en återbäringstwist, fick vi fram ett koncept som innehöll just värme, humor, kunder, fina lokalmiljöer och en tydlig koppling till övrig kommunikation. Allt sammanhållet av symbolen med budskapet ”150 miljoner till vår del av Skåne”.

Kärnan blev en serie filmer där vi lät olika situationer symbolisera vilken vardagslyx det innebär att få återbäring – men också vilken glädje det är att dela med sig, oavsett om det handlar om pengar, glass, bullar eller doftgranar.

Resultaten blev något alldeles extra.

ROAS (Return on ad spend): 8 kronor
ROI (Return on investment): 2 kronor

Varumärkestracking (enkät med 800 personer) efter respektive före återbäringskampanjen:

  • Vet om att LF Göinge-Kristianstad ger återbäring: 61% (54%)
  • Vet om att LF Göinge-Kristianstad ger återbäring ( LF-kunder): 94% (79%)
  • Tycker att återbäringen är viktig: 50% (46%)
  • Tycker att återbäringen är viktig (LF-kunder): 62% (53%)

Kort sagt: en kampanj som verkligen nådde ut stort och brett, och som tydligt visade på styrkan med att vara del av ett kundägt försäkringsbolag.